پرکاربردترین محصولات نسوز

پرکاربردترین محصولات نسوز

پرکاربردترین محصولات نسوز به آن دسته از عایق های حرارتی گفته می شود که با توجه به برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد و به ویژه عملکرد عالی در دماهای بسیار زیاد برای اهداف مختلف صنعتی کاربرد گسترده تری دارند. به طور کلی محصولات نسوز در شکل ها و جنس های مختلف به بازار عرضه می شوند که هریک دارای ویژگی های خاصی بوده و بسته به نیاز مصرف کننده مورد استفاده قرار می گیرند. اما از آن میان برخی نمونه ها دارای زمینه کاربرد بیشتری هستند و نسبت به سایر انواع این محصولات برای اهداف گوناگون صنعتی به کار برده می شوند. به همین منظور قصد داریم در این مطلب به معرفی پرکاربردترین محصولات نسوز بپردازیم.

عایق سرامیکی

این دسته از محصولات نسوز تهیه شده از اکسید آلومینیوم و سیلیس هستند و قادر به تحمل دمایی تا 1400 درجه سلسیوس می باشند. این نوع عایق در اشکال مختلف و به صورت الیاف فله ای، پتوی سرامیکی، پارچه سرامیکی، کاغذ، مدول و برد سرامیکی قابلیت استفاده دارند که با توجه به حرارت محیط و مقاومت مورد انتظار، می توان از هریک از آنها بهره برد. به طور کلی کاربرد این محصولات بسته به نوع آنها در زمینه های متفاوتی نظیر کوره ذوب فلزات، کوره های القایی و حرارتی می باشد. ضمن اینکه به عنوان درزگیر برای انواع داکت های پتروشیمی، کوره ها، لوله های صنعتی و موارد بسیار دیگر نیز قابل استفاده می باشند.

عایق فایبر گلاس

یکی از پرکاربردترین محصولات نسوز در صنعت، عایق فایبرگلاس می باشد که می توان آن را نوعی پوشش دانست که از ترکیب الیاف پشم شیشه با مواد پلیمری تشکیل شده است. درواقع برای تولید این عایق از الیاف مقاوم فایبرگلاس و رزین های مخصوصی استفاده می شود که برای اهداف مختلف صنعتی استفاده های گسترده و مهمی دارد. به طور کلی این عایق برای جلوگیری از انتقال حرارت و پوسیدگی سطوح مختلف، کارایی دارد. به طوری که در ساخت مخازن نگهداری مواد شیمیایی و اسیدی، سیلوهای سیمان و… بیشتر مورد توجه و استفاده می باشند. علاوه بر قابلیت ضد حریق، تولیدات فایبرگلاس یک عایق صوتی مطلوب نیز محسوب می شوند و در این زمینه ها نیز کاربردهای متعددی دارند.

عایق پشم سنگ

عایق پشم سنگ نیز از جمله پرکاربردترین محصولات نسوز است که در نیروگاه، پالایشگاه‌، صنعت ساختمان‌، تاسیسات و گلخانه ‌ها استفاده های وسیعی دارد. این نوع عایق دارای منشأیی آذرین بوده و به واسطه برخورداری از یک ساختار فیزیکی منحصر به فرد، توان بالایی را در برابر حرارت های زیاد از خود به نمایش می گذارد. همین مقاومت در برابر شعله ور شدن موجب گردیده که در زمره محصولات نسوز پرکاربرد شناخته شود. عدم تولید دود و گازهای سمی در صورت سوختن و همچنین مقاومت در برابر قارچ و باکتری از مزایای این عایق نسوز به حساب می آید.

عایق سلولزی

دسته ای دیگر از عایق ها که از مواد سلولزی مانند مقوا، چوب و کاغذ تهیه می شوند نیز از جمله پرکاربردترین محصولات نسوز به شمار می روند. این تولیدات به واسطه استفاده از بایندرهای قوی، مقاومت بسیار چشمگیری در برابر گرما و آتش پیدا کرده اند و همین خاصیت موجب گردیده که در بسیاری از واحدهای صنعتی برای عایق کاری سطوح و تجهیزات مختلف کاربردهای فراوانی داشته باشند. برخورداری از دانسیته و مقاومت متفاوت و همچنین قابلیت بازیافت مجدد، از سری ویژگی هایی هستند که منجر به افزایش کارایی این عایق شده است.

عایق آزبستی

اگرچه آزبست دارای زیان ها و خطراتی برای سلامت و محیط زیست می باشد اما با این حال یکی از پرکاربردترین محصولات نسوز در طی ادوار مختلف بوده و شاید بتوان با اطمینان گفت که جایگزین خوبی برای آن وجود ندارد. مقاومت بالایی که تولیدات حاصل از این عایق در برابر آتش و حرارت از خود نشان می دهد از دلایل کاربرد وسیع این عایق در صنایع مختلف می باشد. علاوه بر آن، پایداری شیمیایی فوق العاده نیز عامل دیگری است که موجب گردیده، عایق آزبستی در بیشتر زمینه ها مورد توجه و استفاده باشد. همچنین برخورداری از دی الکتریک که مانعی برای هدایت برق محصوب می شود نیز از دیگر خواص این عایق به شمار می رود.

جمع بندی

در این مطلب تلاش شد برخی نمونه های پرکاربرد عایق نسوز را معرفی کنیم. اما به طور کلی انتخاب و استفاده از یک عایق حرارتی، متناسب با عوامل مختلفی مانند نوع کاربری، درجه حرارت، شرایط محیطی، وضعیت آب و هوایی و مواردی از این قبیل خواهد بود. لذا با توجه به اینکه امروزه برای هر نیازی یک عایق‌ به خصوص وجود دارد امکان انتخاب بهترین و مناسب ترین محصول بسته به اهداف مورد نظر وجود دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.