چگونه و چه زمانی از پتوی آتش نشانی استفاده کنیم؟

چگونه و چه زمانی از پتوی آتش نشانی استفاده کنیم؟

کپسول آتش نشانی تنها وسیله جانبی حفاظت از آتش نیست بلکه انواع پتوی آتش نشانی یکبار مصرف به کنترل طغیان های کوچک آتش کمک می کنند. آنها باید در کنار توزیع کننده های سوخت و در صندوق فروش قرار گیرند. استفاده از آن ساده است، کافی است روی جسم یا فرد در حال آتش سوزی را با پتو بپوشانید تا شعله های آتش کاملاً خفه شوند. در هر صورت، بلافاصله با آتش نشانی تماس بگیرید.

نحوه و زمان استفاده از پتوی آتش نشانی

پتوی نسوز از پارچه فایبرگلاس غیر قابل اشتعال (که مواد نسوز نامیده می شود) ساخته شده است و به شما امکان می دهد آتش سوزی را کنترل کنید. فقط در صورت آتش سوزی های کوچک باید از آن استفاده کرد. استفاده سریع و آسان از پتو آتش نشانی ، شعله های آتش را خفه می کند تا از آتش سوزی، گسترش آتش و دود بخارات سمی جلوگیری کند.  همچنین می توان از آن به عنوان پتوی بقا در صورت جابجایی از میان شعله های آتش استفاده کرد. استفاده از پتوهای نسوز مخصوص آتش نشانی برای خاموش کردن شعله روی لباس افراد توصیه می شود، برخلاف کپسول آتش نشانی که از محصولات سمی و شیمیایی استفاده می کند که می تواند به مصدوم آسیب برساند.

پتوی نسوز مخصوص آتش نشانی یکبار مصرف می باشد. پس از استفاده باید دور ریخته شود. ما به شما توصیه می کنیم همیشه یدکی داشته باشید.

چگونه از پتوی آتش نشانی استفاده کنیم؟

در اینجا نکاتی در مورد آتش سوزی در یک شی وجود دارد:

پتوی نسوز را برای محافظت از دست ها و صورت خود نگه دارید و به آتش نزدیک شوید

شعله های آتش را بپوشانید

پتوی آتش را در جای خود بگذارید تا شعله ها کاملاً خاموش شوند و آتش خاموش شود. سعی نکنید پوشش را بلند کنید تا بررسی کنید که آیا آتش خاموش است یا خیر.

در اینجا توصیه های ما در صورت آتش سوزی در یک فرد است:

فرد را به صورت رو به پایین روی زمین دراز بکشید

آن را از پایین به بالا در پتو بپیچید و سر را در هوای آزاد بگذارید

پتو را روی کل ناحیه ملتهب، از بالا به پایین بکشید

پس از خاموش شدن شعله پتو را بردارید

سوختگی های قربانی را حداقل به مدت 10 دقیقه با آب ولرم خنک کنید

در هر صورت حتما با آتش نشانی تماس بگیرید، حتی اگر به نظر می رسد آتش تحت کنترل است.

مقررات چه می گویند؟

مقررات مستلزم استفاده از پتوی آتش نشانی در نزدیکی مکان های در معرض خطر آتش سوزی است:

آشپزخانه ها

توزیع کننده های سوخت اتوماتیک.

هتل ها و سایر مکان های خواب جمعی

انبارهایی که محصولات قابل اشتعال را ذخیره می کنند

کارگاه های جوشکاری

چگونه از پتوهای نسوز آتش نشانی استفاده کنیم؟

کشور ما در سال های اخیر با موارد بیشتری از آتش سوزی مواجه است. بنابراین ایمنی در برابر آتش برای جلوگیری از دود شدن ساختمان ها و محدود کردن گسترش آتش به یک اولویت تبدیل شده است. تجهیزات حفاظتی حریق انواع مختلفی دارند که برای هر نوع آتش سوزی استفاده می شوند مانند کپسول آتش نشانی، اسپری آب، آشکارساز دود، اعلام حریق… امروز صحبت از تجهیزات حفاظتی در برابر حریق به نام پتوی نسوز است.

پتو نسوز برای چه نوع آتشی مناسب است؟

اطفاء حریق مستلزم داشتن تجهیزات ایمنی مناسب است، زیرا بسته به نوع آتش، اقدامات پیشگیری یکسان نیست. به همین دلیل است که در صورت کشف حریق، باید منشاء دومی را برای اطفای حریق مشخص کرد. پتوی آتش نشانی برای خفه کردن آتش لباس، آشپزی یا مواد و اشیاء کوچک در نظر گرفته شده است.

چرا از پتو آتش نشانی استفاده می کنیم؟

در واقع، پتوهای آتش نشانی برای خاموش کردن آتش با محروم کردن آنها از اکسیژن استفاده می شود. پتوهای آتش‌نشانی غیر قابل اشتعال هستند و به راحتی می‌توانند تا دمای 900 درجه فارنهایت را تحمل کنند. پتوی قابل سفارشی سازی آتش نشانی یک وسیله جانبی حفاظتی و کمک های اولیه در برابر آتش است که برای افرادی که تجربه زیادی با کپسول های آتش نشانی ندارند می توانند از آن استفاده کنند. یکی از بهترین مکان ها برای استفاده از پتوی آتش نشانی احتمالاً در آشپزخانه است که در آن خطر آتش سوزی کلاس F ناشی از روغن پخت و پز وجود دارد.

پتوهای آتش چیزی جز پتوهای ساخته شده از مواد مقاوم در برابر آتش نیستند. معمولاً از مواد غیر قابل احتراق یا کم اشتعال مانند فایبرگلاس با پوشش سیلیکونی ساخته می شود. موثرترین روش استفاده، خفه کردن شعله های آتش در یک آتش کوچک، قطع جریان اکسیژن و جلوگیری از گسترش آتش است. در صورت بروز آتش سوزی کوچک، داشتن پتوی آتش نشانی در خانه و محل کار بسیار منطقی است.

 آیا داشتن پتو نسوز آتش نشانی یک الزام تجاری است؟

این تجهیزات حفاظت از حریق باید با استاندارد NF EN 1869 مطابقت داشته باشد، این استاندارد خاموش شدن آتش را تضمین می کند، با گسترش آتش مبارزه می کند و قابل اشتعال نیست. مانند تمام تجهیزات آتش نشانی، باید در موسسات باز برای عموم در دسترس و قابل دسترسی باشد. پتوی آتش نشانی باید در نزدیکی مکان هایی که خطر آتش سوزی یا آتش سوزی وجود دارد قرار داده شود. پتو لوازم جانبی مخصوص آتش نشانان نیست.

از آنجایی که مدیر یک شرکت مسئولیت ایمنی کار کارکنان خود را نیز بر عهده دارد، موظف است در صورت تایید خطرات آتش سوزی، پتوهای آتش نشانی و تجهیزات حفاظتی در برابر آتش مانند کپسول آتش نشانی را در محل خود تهیه کند. او همچنین باید با اطمینان از نگهداری خاموش کننده ها از وضعیت خوب دستگاه آتش نشانی اطمینان حاصل کند. بنابراین در زمینه پیشگیری از آتش سوزی، سازماندهی آموزش آتش سوزی داخلی و همچنین ترسیم یک طرح تخلیه و نصب علائم لازم و در عین حال پیروی دقیق از مقررات لازم برای کپسول های آتش نشانی ضروری است.

آیا پتو نسوز برای ماشین، مفید است؟

برای جلوگیری از آتش سوزی در خودرو،

برای جلوگیری از سرایت آتش به سایر وسایل نقلیه یا زیرساخت های اطراف،

برای جلوگیری از انتشار گازهای سمی و غیر شفاف،

برای محدود کردن خسارات ناشی از فاجعه،

برای تسهیل کنترل فاجعه توسط آتش نشانان.

اگر لباس یکی از سرنشینان حاضر در وسیله نقلیه مشتعل شد، باید از پتوی آتش نشانی برای پیچیدن این فرد استفاده شود تا از سوختن آنها جلوگیری شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.