ده عایق نسوز پر استفاده

ده عایق نسوز پر استفاده

ده عایق نسوز پر استفاده شامل بهترین و پرکاربردترین محصولاتی هستند که قادر به حفظ ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خود در محیط هایی با دمای بالا می باشند. درواقع عدم تغییر شکل یا واکنش این تولیدات در شرایط محیطی سخت و دماهای بسیار بالا یا پایین، عامل شهرت و فروش آنها به حساب می آید که دلیل آن نیز استفاده از ترکیباتی خاص با قابلیت های متنوع است. به طوری که ساختار شیمیایی اکثر این فرآورده ها از عناصری تشکیل شده که در اثر ترکیب آنها، تولیداتی مقاوم در برابر حرارت، ولتاژ، ضربه، بار فیزیکی و شیمیایی به دست می آید و دارای کاربردهای موثر و مهمی در اکثر صنایع می باشند. به همین منظور در ادامه این مطلب ده عایق نسوز پر استفاده در صنعت را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

عایق سرامیکی

مقاومت بالای حرارتی، شکل پذیری مطلوب و قیمت مناسب عایق سرامیکی از جمله دلایل کاربرد وسیع و راحت این عایق در صنایع مختلف است. مثلا در کوره های فلزی، کوره القایی و الکتریکی، لوله های صنعتی و درزگیری انواع داکت های پتروشیمی عمدتأ عایق سرامیکی، گزینه اصلی به شمار می رود.

عایق فایبرگلاس

پشم شیشه یا فایبرگلاس نیز از پراستفاده ترین عایق های بازار است و علاوه بر مصارف صنعتی، دارای کاربردهای خانگی نیز می باشد. این محصول به منظور جلوگیری از انتقال حرارت و پوسیدگی سطوح مختلف، مورد توجه بوده و معمولا به عنوان پوشش منبع های فلزی کاربرد بیشتری دارد. مقاومت بسیار بالای فایبرگلاس در برابر حریق و آتش سوزی به اندازه ای است که جزء ده عایق نسوز پراستفاده شناخته شده و کارایی آن در اکثر زمینه ها بسیار زیاد می باشد.

عایق سلولزی

یکی دیگر از فرآورده های نسوز پرکاربرد، عایق سلولزی است که از موادی با منشأ طبیعی مانند چوب، کاغذ و مقوا تهیه می شود. استفاده از بایندرهای قوی در تولید این محصول، موجب پایداری فوق العاده آن در برابر آتش گردیده و به همین دلیل در صنایع مختلف دارای کاربردهای گسترده ای نیز هست. علاوه بر مقاومت حرارتی بالا، قابلیت بازیافت و استفاده مجدد، دیگر دلیل محبوبیت این عایق به حساب می آید.

عایق پشم سنگ

پشم سنگ نیز از سری عایق های صنعتی با توان حرارتی بسیار بالا است که با توجه به برخورداری از منافذی بسته، رشد کپک، قارچ و باکتری در آن ممکن نیست. قابلیت بازیافت، سازگار با سلامت و عدم آسیب به بدن در اثر تماس با آن، دلایلی هستند که پشم سنگ را در زمره ده عایق نسوز پر استفاده قرار داده است. به طوری که در پالایشگاه ها، نیروگاه ها و سایر صنایع مهم، جایگاه ویژه ای دارد.

عایق الاستومری

عایق الاستومری یکی دیگر از عایق های پرکاربردی است که دارای تحمل حرارتی بالایی بوده و نسبت به نفوذ بخار آب نیز مقاوم می باشد. خاصیت ارتجاعی مطلوب و انعطاف عالی از ویژگی های این محصول است و برای عایق کاری تاسیسات، مخازن، انواع لوله، سوله ها و اغل صنایع کاربرد دارد.

عایق پلی استایرن

پلی استایرن از جمله عایق های حرارتی بسیار سبک اما بسیار پر مصرف است و در بخش های مختلف ساختمان مانند، سقف، پی، دیواره های دوجداره، سردخانه ها و… به کار برده می شود. مقاومت این عایق در برابر جذب آب و پوسیدگی نیز فوق العاده است.

عایق پرلیت

پرلیت نیز یکی از ده عایق نسوز پر استفاده محسوب می شود که منشأیی آذرین داشته و از وزن بسیار سبکی نیز برخوردار می باشد. این محصول، عایق صدا نیز به شمار می رود و بیشتر در مصارف ساختمانی خاص کاربرد دارد.

بردهای نسوز سرامیکی

ورقه هایی تخته مانند با تحمل حرارتی بسیار بالا تا 1260 سانتیگراد هستند که در مقابل خوردگی ناشی از برخورد گازهای داغ نیز پایدار بوده و مقاومت کم نظیری در برابر شوک های حرارتی از خود نشان می دهند. به همین دلیل در صنایع مربوطه دارای کاربردهای گسترده ای می باشد.

کاغذ نسوز سرامیکی

یکی دیگر از تولیدات نسوز که در دمای 1260 الی 1430 درجه نیز از استقامت لازم برخوردار می باشد، کاغذ نسوز نام دارد. این محصول با ضخامت ۱ تا ۵ میلیمتری قابل تولید بوده و دارای ویژگی های برجسته ای نظیر انعطاف و شکل پذیری بالا می باشد. از همین رو از جمله ده عایق نسوز پر استفاده به شمار می رود.

عایق میکا

میکا نیز از جمله مواد معدنی مقاوم در برابر آتش است که مقاومت حرارتی آن بین 850 تا 1100 درجه سانتیگراد بوده و در صنایع مختلف به عنوان ماده نسوز و عایق الکتریکی دارای کاربردهای موثر و فراوانی است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.