ویژگی های ساختاری پارچه نسوز

ویژگی های ساختاری پارچه نسوز

ویژگی های ساختاری پارچه نسوز به عنوان یکی از منسوجات مهم و دارای کاربردهای گسترده در عایق کاری و یا تولید پوشش های نسوز، بسیار حائز اهمیت می باشد. این دسته از تولیدات نسوز عمدتأ مقاومت بالا و قابل قبولی در برابر حرارت و آتش سوزی از خود به نمایش می گذارند و از همین رو در زمینه های مختلف و متنوع صنعتی به کار گرفته می شوند. درواقع پایداری این نوع پارچه ها به دلیل استفاده از الیافی نظیر فایبر سرامیک، فایبرگلاس، آرامید یا کولار و گرانیت است که هیچ گاه شعله ور نمی شوند. البته حتی اگر این پارچه ها در حرارتی بیشتر از آستانه تحمل خود قرار بگیرند، تنها به آرامی شروع به سوختن نموده که در برخی موارد نیز توانایی خاموش کردن خود را دارند. این شاخصه را می توان به دلیل ویژگی های ساختاری پارچه نسوز دانست که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

پارچه نسوز چیست؟

اصطلاح پارچه نسوز دربردارنده طیف وسیعی از منسوجات تولید شده از الیاف مقاوم در برابر آتش است که اساسأ دارای ویژگی هایی یکسان در برخورد با حرارت بالا می باشند. البته از آنجایی که امروزه انواع مختلفی از پارچه های نسوز برای مصارف گوناگون تولید و روانه بازار شده است، انتظار ویژگی ها و کاربردهای متنوعی از هریک از این محصولات می رود. با این حال در بین تمام این تولیدات، وجود برخی ویژگی های مشترک، غیرقابل انکار بوده و موجب می شود که همه آنها در یک دسته بندی کلی با عنوان پارچه نسوز قرار بگیرند. از جمله این نقاط اشتراک می توان به تحمل فشار بالا، ثبات شیمیایی قابل قبول در حرارت زیاد و برخورداری از خواص مکانیکی عالی اشاره کرد. اما برای یک انتخاب مطلوب، توجه به دما و شرایط محیطی برای تناسب با ویژگی های ساختاری پارچه نسوز و استفاده بهینه از آن الزامی است.

ویژگی های ساختاری پارچه های نسوز

همانطورکه اشاره شد، شاخص ترین ویژگی پارچه های نسوز، مقاومت آنها در برابر اشتعال و حرارت است و شاید به همین دلیل تصور اکثر افراد از این پارچه ها، تنها همین قابلیت باشد. این در حالی است که پارچه های نسوز دارای ویژگی های متنوع و مهمی هستند که موجب وسعت کاربرد آنها در صنایع و مشاغل گوناگون شده است.

برخی از مهم ترین این ویژگی ها به زیر می باشد:

  • مقاومت عالی در برخورد با محیط های اسیدی و قلیایی
  • ·         دارای خواص ضد روغن
  • پایداری بی نظیر در برابر فشار کششی
  • مقاوم در برابر خوردگی و سایش
  • دارای انعطاف مطلوب
  • دارای توان تحمل حرارت بسیار بالا و بیش از ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد

موارد فوق تنها بخشی از ویژگی های ساختاری پارچه نسوز است که تقریبأ در تمام انواع این پارچه ها مشهود بوده و آنها را برای کاربردهای گوناگون مناسب می سازد.

موارد استفاده از پارچه های نسوز

از پارچه های نسوز بسته به نوع مواد به کار رفته در آنها، کاربردهای متنوعی مورد انتظار می باشد ولی معمولا این محصولات را می توان از مواد اولیه و مهم در صنایع دانست. چراکه به این وسیله توسعه و پیشبرد اهداف صنعتی گوناگون با اطمینان بیشتری صورت می گیرد. در صنایع آهن و فولاد، پتروشیمی، سیمان، دیگ های بخار، دستگاه های صنعتی، فلزات آهنی، شیشه، سرامیک، صنایع سبک، الکترونیک، صنایع نظامی و تولید منسوجات ضد حریق به کار برده می شوند. درواقع ویژگی های ساختاری پارچه نسوز که در بخش قبل مورد اشاره قرار گرفتند، منجر به مصارف متنوعی گردیده که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:

  • کمک به ایمنی بیشتر در کار
  • ایجاد یک پرده حرارتی مقاوم
  • ساخت انواع عایق ضد حریق
  • استفاده به عنوان عایق الکتریکی
  • استفاده به عنوان یک پوشش مقاوم در برابر مواد خورنده
  • و…

ابعاد پارچه های نسوز

پیش تر نیز اشاره کردیم که پارچه های نسوز به واسطه برخورداری از ویژگی های متنوع، دارای موارد استفاده زیادی در صنعت هستند. برهمین اساس این فرآورده های نسوز، معمولا در اندازه های گوناگون در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند. درواقع نیاز بازار و صنایع مختلف موجب تنوع ابعاد این محصولات شده است و تولیدکنندگان نیز برای پوشش دادن به این نیاز، اقدام به تولید انواع این محصولات در اندازه های مختلف می کنند. علاوه بر آن، ویژگی های ساختاری پارچه نسوز برگرفته از الیاف مورد استفاده در تولید آنها نیز هست و به همین دلیل می توان عامل بعدی در تفاوت ابعاد تولیدی پارچه های نسوز را ساختار الیاف و نخ های به کار رفته در آن دانست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.